Centrale Huisartsen Post Almelo
088-588 0 588
Spoedpost ziekenhuis ZGT
Zilvermeeuw 1 7609 PP Almelo
Wanneer belt u de huisartsenpost?
Voor dringende spoedgevallen tijdens avond, nacht, weekenden en feestdagen kunt u contact opnemen met de Centrale Huisartsen Post Almelo.
De CHPA is een dienst die uitsluitend is bedoeld voor spoedeisende hulp tijdens de avond, nacht, weekenden en feestdagen.
Met klachten die hinderlijk zijn maar niet spoedeisend en voor het aanvragen van herhaalrecepten kunt u niet op de post terecht. Als u tijdens kantooruren geen tijd heeft gehad om het normale spreekuur van uw eigen huisarts te bezoeken dan is dat geen reden om de CHPA te bellen.
Let op: u dient te allen tijden de CHPA eerst te bellen met 088 – 588 0 588.
U kunt in princiepe niet zonder afspraak op de CHPA komen.
Wat moet ik bij de hand hebben voordat ik de CHPA bel?
1) zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:
– naam
– adres en woonplaats
– telefoonnummer
– geboortedatum van de pati?nt
– naam eigen huisarts
– verzekeringsgegevens (polisnummer, naam verzekering)
2) indien mogelijk vragen wij u alvorens te bellen vast na te denken over antwoorden op de volgende vragen:
– wat is uw klacht of het probleem en sinds wanner speelt deze klacht of probleem?
– hoe is de klacht of het probleem ontstaan?
– wat zijn de verschijnselen en/of welke last heeft u ervan?
– heeft u uw temperatuur gemeten?
– wat heeft u zelf al gedaan om de klacht of het probleem te verhelpen?
– welke medicijnen gebruikt u (ook zelf gekochte medicijnen)?
– heeft u een chronische ziekte (hartkwaal, longziekte, diabetes, nierziekte e.d.)?
In de meeste gevallen is het het prettigst als de pati?nt zelf belt, om op alle vragen een zo goed mogelijk antwoord te kunnen krijgen.
Beheerst u de Nederlandse taal slecht of kunt u door uw klacht of probleem slecht praten, dan is het prettig als er iemand bij u is die u eventueel kan helpen.
Wat gebeurt er als ik de CHPA bel?
Nadat u het nummer van de CHPA 088 – 588 0 588 heeft gebeld krijgt u allereest een bandje te horen met algemene informatie. Hierna krijgt u direct contact met de doktersassistente.
U kunt uw klacht of probleem uitleggen aan de doktersassistente. Zij zal daarbij ook om de al eerder genoemde gegevens vragen (in het onderdeel ‘Wat moet ik bij de hand hebben voordat ik de CHPA bel?’) zoals uw geboortedatum, naam, adres en dergelijke. Dit ten behoeve van gedegen registratie in ons computersysteem.
Aan de hand van uw klachten zal de doktersassistente (soms in overleg met de regiearts)het te volgen beleid bepalen. Onze medewerkers hebben hiervoor speciale trainingen en opleidingen gevolgd. Ook beschikken zij over langdurige werkervaring in de gezondheidszorg. Daarnaast worden de medewerkers, die voor de CHPA werken ook nog eens geselecteerd op inzicht, stressbestendigheid en doortastend handelen.
Er kunnen tijdens het gesprek een aantal dingen gebeuren:
U krijgt een telefonisch advies van de doktersassistente
Zij zal u uitleg en eventuele behandeladviezen geven voor uw klachten. Het kan zijn dat zij u medicijnen adviseert die vrij verkrijgbaar zijn. Het kan ook zijn dat de doktersassistente u (als aanvulling) ook wijst op informatie over veel voorkomende aandoeningen en hun behandeling via http://nhg.artsennet.nl/
Elke telefonische afhandeling door de doktersassistente wordt door ??n van de huisartsen bekeken. Indien het nodig is en de huisarts meer wil weten dan zal hij/zij u bellen voor meer informatie of aanvullende adviezen.
U wordt terug gebeld door de huisarts
Indien de doktersassistente u niet voldoende kan helpen maar een consult (nog) niet nodig acht dan zal zij u terug laten bellen door de regiearts. De doktersassistente zal bepalen in welk tijdsbestek dit zal zijn en zal u dit mededelen
De doktersassistente maakt een afspraak voor een consult
Er wordt een afspraak met u gemaakt wanneer u op de CHPA langs kunt komen. Hierbij bepaalt de doktersassistente aan de hand van het spoedeisende karakter van uw klacht en de drukte op de CHPA wanneer deze afspraak plaats kan vinden.
De huisarts legt een visite bij u af
Indien de huisarts met spoed moet handelen bij uw klacht dan zal de huisarts meteen naar u vertrekken. Dit kan zijn vanaf de CHPA maar kan ook zijn vanaf de plaats waar de huisarts zich op dat moment met de auto bevindt.
Indien de doktersassistente een visite bij u nodig acht zonder spoedeisend karakter dan zal de huisarts proberen zo snel mogelijk bij u te zijn, maar andere af te leggen visites die de route bepalen of spoedgevallen tussendoor kunnen de tijd voordat de huisarts bij u is verlengen. De aankomsttijd van de huisarts in dit geval is dus voor ons moelijk vast te stellen, laat staan te garanderen.
Indien bij een telefonisch advies, consult of visite medicijnen worden geadviseerd/voorgeschreven dan kunt u deze ophalen bij de Centrale dienst apotheek Almelo.